Badania łączeń spawanych w branży motoryzacyjnej

Jeśli wziąć pod uwagę stopień złożoności oraz poziom wymagań bezpieczeństwa z nim związany – konstrukcje samochodowe znajdują się bardzo wysoko na tej liście. Ma to w dużej mierze związek z faktem, iż technologie ich produkcji przede wszystkim związane są z pracami spawalniczymi takimi jak:

  • zgrzewanie
  • spawanie

Od karoserii przez siedziska aż po podwozie – łączenia spawane w samochodzie są wszechobecne i muszą być niezawodne. Ma to znaczenie tym większe, że charakter obciążeń tych złączeń jest bardzo zmienny, co ma związek z różnymi warunkami na drodze czy stylem jazdy preferowanym przez kierowcę. Bez względu jednak na to, z jakimi warunkami samochód ma do czynienia musi zapewniać swoim użytkownikom jak najwyższy poziom bezpieczeństwa i właśnie tutaj w grę wchodzą badania łączeń realizowane przez wyspecjalizowane laboratorium badań materiałów.

Badania nieniszczące – być albo nie być samochodu

We wspomnianym laboratorium odbywają się kompleksowo realizowane przez specjalistów tak zwane badania nieniszczące łączy spawanych. To od ich wyniku zależy, czy testowana konstrukcja samochodowa przejdzie pozytywnie badanie i zostanie oddana do eksploatacji czy też wręcz przeciwnie.

Szanujące się marki motoryzacyjne dbają o pieczołowitą realizację takich testów przez wykwalifikowany personel. Wszystko zaczyna się od badań wizualnych złączy (zarówno spawanych, jak i zgrzewanych). Oprócz jak sama nazwa wskazuje wizualnej oceny ich stanu nierzadko korzysta się z optycznych przyrządów pomocniczych w trakcie badań, jak na przykład endoskopu przemysłowego. Dzięki tego rodzaju badaniom wizualnym można już na wczesnych etapach produkcji wyeliminować ewentualne wady i to stosunkowo niskim kosztem.

Dodatkowe badania łączeń samochodowych w laboratorium badań materiałów

Oprócz powyższej praktyki w laboratorium odpowiednio do tego przystosowanym mogą zostać dodatkowe badania ultradźwiękowe. To dzięki nim można wykryć wady w objętości takie jak na przykład:

  • przyklejenie
  • brak trwałego wiązania

Istnieją również specjalne metody powierzchniowe, dzięki którym możliwe staje się sprawdzenie występowania pęknięć i przyklejeń. To jednak wciąż niewyczerpana lista metod badań łączeń samochodowych realizowanych w profesjonalnych laboratoriach. Wszystkie mają ogromny wpływ na bezpieczeństwo i dlatego tak ważne jest to, by były realizowane tylko i wyłącznie przez wykwalifikowany personel. Jeśli ktoś interesuje się samochodami od bardziej technicznej strony powinien pogłębić ten temat – bowiem jest naprawdę obszerny i wciągający.

Artykuł powstał dzięki laboratorium badań materiałów De-tech.pl specjalizującym się w diagnostyce materiałów konstrukcyjnych i połączeń spawanych.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here